Блок 1 Модуль 3

ОБУЧЕНИЕ АСПЕКТАМ ЯЗЫКА

ФОНЕТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ ОБУЧЕНИЯ ИЯ

Вопросы и задания
  1. Что из ниже перечисленного вы считаете наиболее важным для формирования фонетических навыков у учащихся средней школы, а что, на ваш взгляд, является отнюдь не обязательным для данного этапа языкового образования? Расставьте перечисленные умения по степени важности. Обоснуйте свой ответ.
  2. Прочтите текст и вставьте подходящие по смыслу слова в пропуски. Переведите данный текст на русский язык и сформулируйте несколько вопросов на контроль понимания содержания прочитанного.
    (1)Separate, (2)check, (3)right, (4)nearly, (5)inappropriate, (6)alien, (7)exist, (8)goes, (9)patterns, (10)perceive, (11)meaning, (12)requesting, (13)contrasting, (14)pronounce, (15)derive, (16)hear, (17)progress, (18)substitute, (19)distinguish, (20)intonation, (21)misunderstanding.
    Learners' errors in pronunciation ( )... from various sources:
    • a particular sound may not ( )... in the mother tongue, so that learners are not used to forming it and tend to ( )... the nearest equivalent they know
    • a sound does exist in the mother tongue , but not as a ( )... phoneme, so the learners do not ( )... it as a distinct sound that makes a difference to ( )... . A totally new sound is often easily perceived as ( )..., and once you can ( )... a sound you are well on the way to being able to ( )... it. But if you cannot hear it you cannot even attempt to pronounce it, and the problem of perception needs to be overcome before any ( )... can be made.
    • The learners have the actual sounds ( )..., but have not learned the stress ( )... of the word or group of words, or they are using an ( )... from their mother tongue which is ( )... to the target language. The result is a foreign-sounding accent and possibly ( )....
    The first thing that needs to be done is to ( )... that learners can hear and identify the sounds you want to teach. The same ( )... for intonation, rhythm and stress. This can be done by:
    • ( )... imitation
    • seeing if learners can ( )... between minimal pairs such as ship / sheep or man / men, thick / tick, etc
    • ( )... acceptable with unacceptable pronunciation
    Perception of sounds can be checked while using single words or even syllables, but work on stress and intonation ( )... always needs to be based on longer units.
  3. Познакомьтесь с текстами для чтения / аудирования для 1-2 класса школ с углубленным изучением ИЯ или 5 класса массовой школы и определите:

[Модуль 3 в формате Word] [Отправить задания]

Обсудить на Форуме

  1. Как лучше обучать грамматике, лексике и фонетике? Временный это процесс или нескончаемый?
  2. Какие практические способы и приемы наилучшим образом формируют и закрепляют грамматические, фонетические и лексические навыки?
  3. Наиболее удачные, на ваш взгляд, пособия, помогающие обучению различным аспектам ИЯ. Что именно в них вам нравится и почему?
  4. Нужно ли проверять уровень сформированности языковых навыков и как это делать оптимально?